Jasper & Wibke on the move

Naar huis, maar eerst nog even relaxen / Ab nach Hause, aber erst noch mal kurz entspannen

Ja ja, we weten het. We zijn al meer dan een maand terug en nu pas komen het verhaal en de foto's van de laatste week van onze reis. Maar beter laat dan nooit :-)

Australië verlaten viel ons eerlijk gezegd best zwaar. Jasper had moeite voor de tweede keer weg te gaan bij zijn vrienden en ook Wibke had heel graag nog even in dit fijne land willen blijven. Maar we hadden nog een leuk weekje voor de boeg. Met een korte stop over in Singapore zijn we weer naar Bangkok gevlogen en voor de tweede keer hebben we daar de nacht op een stel metalen bankjes van de luchthaven doorgebracht. We vlogen de volgende dag namelijk met de eerste vlucht naar Phuket.

Omdat we laat waren met het boeken van de vluchten van en naar Phuket, hadden we weinig keus meer. We konden eigenlijk alleen nog maar met het ‘dure' Thai Airways vliegen en omdat de extra kosten erg meevielen, hebben we voor de grap een keer Business Class gevlogen. Erg relaxed hoor! Al voor de vlucht hebben we lekker rustig zitten ontbijten in de Lounge en in het vliegtuig kregen we meteen een drankje en een (Engelstalig) krantje aangeboden. Zo zouden we wel vaker kunnen vliegen! :-) We zaten overigens bovenin een Boeing 747, ook erg leuk om eens mee te maken (lekker stil).

Eenmaal aangekomen op Phuket, hebben we op het vliegveld meteen maar een paar zaken geregeld zoals een hotel, taxi en de boottocht naar Ko Phi Phi. Het taxibusje bracht ons, samen met nog een hoop andere toeristen, naar ons hotel in Patong Beach. Na een verkenning van het dorpje en een vroege en lange nachtrust, hebben we daar de volgende dag grotendeels besteed aan het schrijven van het eerste verhaal over Australië.

De volgende twee dagen hebben we ons heerlijk kunnen ontspannen op het kleine eilandje Ko Phi Phi Don. Dit eiland is bekend geworden doordat de film The Beach voor een groot deel is opgenomen op het naastgelegen (onbewoonde) Ko Phi Phi Leh. Het wemelt er van de toeristen, gelukkig minder dan we gedacht hadden, maar desalniettemin is het een erg mooie plek. Om bij een ‘Viewpoint' te komen zijn we een flink stuk bergop gelopen over een weg en bospad. Onderweg kwamen we maar weinig mensen tegen. Toen we nat van het zweet boven kwamen, zagen we ook waarom; alle andere mensen waren via een steile trap direct vanuit het dorpje naar boven gekomen...
Onze moeite werd gelukkig wel beloond met een mooi overzicht over het eiland en het dorpje dat tussen twee natuurlijke baaien in ligt. Dit dorpje is nu weer vol met leven, nadat het eind 2004 praktisch met de grond gelijk is gemaakt door de grote tsunami. À propos tsunami: overal zijn evacuatieroutes, waarbij we ons echter wel ofvroegen hoe je bij een evacuatie zo snel zo ver zou moeten kunnen lopen... We hebben onze tijd op Koh Phi Phi voornamelijk besteed aan het relaxen op het strand en zwemmen in het helder blauwe, warme water.

Na terugkomst in Patong hebben we onze laatste anderhalve dag in Thailand voornamelijk besteed aan het schrijven van het tweede verhaal over Australië en het kopen van de laatste souvenirtjes. Op de laatste avond hebben we overigens eindelijk onze eerste (en tevens laatste) cocktail gedronken, wat we eigenlijk al in november op Koh Chang wilden doen. Achteraf gezien hadden we eigenlijk beter een veel kleiner strand dan Patong kunnen uitkiezen (maar Wibke dacht dat er hier in ieder geval meer internetcafés zouden zijn), maar het was ook wel interessant om zo'n typisch 'massatoerisme-badplaats' te zien ;-)

De laatste dag moesten we midden in de nacht op, om op tijd te zijn voor de eerste vlucht naar Bangkok. De vriendelijke manager (eigenaar?) van ons hotel wilde wel taxi voor ons spelen. De Lounge op Phuket International Airport (jawel) was wat kleiner en minder luxe, maar ook hier was er lekker eten :-) Na een paar uur rondhangen op de luchthaven gingen we dan eindelijk weer terug naar Europa. Eerlijk gezegd had Jasper al meteen toen we een week eerder weer in Bangkok aankwamen, het gevoel dat we net zo goed meteen door hadden kunnen vliegen naar huis. Voor hem zat de reis er eigenlijk al op. Na een lange vlucht naar München (nu helaas zonder extra luxe) en vervolgens een kort 'hop' naar Berlijn, waren we weer terug waar we vijf maanden eerder begonnen waren; Berlin-Tegel Airport, alwaar we door onze ouders én twee vrienden van Wibke opgewacht werden. Heel leuk!

De eerste dagen na terugkomst hadden we meteen een paar dingen ingepland. Zo hebben we voor onze ouders, zoals we in Melbourne voor Ric, Jen en co hebben gedaan, een Thaise maaltijd gemaakt. Ook hier waren de reacties zeer positief ;-) Het weer was ons goed gezind, waardoor we gezellig hebben zitten barbecueën bij Wibke's oude studentenhuis. Het was een leuke manier van thuiskomen. Nadat Jasper een paar dagen later weer met de trein naar huis ging, zat ook de reis er voor hem definitief op... :-(

Rest ons alleen nog jullie te bedanken voor het lezen van onze verhalen, het bekijken van de foto's en het achterlaten van de leuke berichtjes. Iedereen bedankt voor de interesse die jullie hebben getoond! Tot de volgende reisblog... ooit :-)

Groeten,
Jasper en Wibke

-------------------------

Ja ja, wir wissen es. Wir sind schon seit über einem Monat zurück und jetzt erst kommen der Bericht und die Fotos von der letzten Woche unserer Reise. Aber besser spät als nie :-)
Wieder aus Australien weg zu gehen fiel uns ehrlich gesagt ganz schön schwer. Jasper war traurig seine Freunde zum zweiten Mal verlassen zu müssen und Wibke wäre auch gerne noch viel länger in diesem tollen Land geblieben. Aber zumindest hatten wir noch eine schöne letzte Reisewoche vor uns. Mit einer kurzen Zwischenlandung in Singapur sind wir wieder nach Bangkok geflogen und haben zum zweiten Mal eine Nacht auf den unbequemen Flughafenbänken verbracht. Unser nächster Flug nach Phuket ging nämlich erst am nächsten Morgen.

Weil wir sehr spät damit dran waren einen Flug nach Phuket zu buchen, hatten wir kaum noch eine Wahl. Wir konnten eigentlich nur noch mit der „teuren' Thai Airways fliegen und haben für ein paar Euro extra mal zum Spaß Business Class gebucht. Boah, so könnte man immer fliegen :-) Schon vor dem Flug konnten wir in Ruhe in der luxuriösen Lounge frühstücken und im Flugzeug wurden wir sofort mit einem kleinen Getränk begrüßt und konnten uns Zeitungen aussuchen. Wir saßen übrigens oben in einer Boeing 747, auch toll um das mal gesehen zu haben, und so angenehm ruhig.

Bei unserer Ankunft auf Phuket haben wir gleich Hotel, Taxi und Bootsfahrt nach Ko Phi Phi geregelt. Der Taxibus hat uns zu unserem Hotel in Patong Beach gebracht. Nachdem wir uns den Ort angeschaut haben und uns ordentlich ausgeschlafen haben, haben wir den nächsten Tag fast vollständig damit verbracht unseren ersten Bericht über Australien zu schreiben.
Die nächsten beiden Tage standen noch mal im Zeichen vollkommener Entspannung. Wir sind auf die Insel Ko Phi Phi Don gefahren. Diese Insel wurde durch den Film „The Beach' bekannt, da vieles dort und auf der unbewohnten Nachbarinsel Ko Phi Phi Leh gedreht wurde. Es wimmelt dort natürlich von Touristen, allerdings weniger als wir erwartet hatten, und es trotzdem ein sehr sehr schöner Ort. Um zu einem Aussichtspunkt zu gelangen, sind wir ganz schön lange eine Straße und einen Waldweg bergauf gelaufen und kamen kaum noch Menschen entgegen. Als wir irgendwann triefnass geschwitzt oben waren, wussten wir auch warum: alle anderen Leute kamen über ein paar steile Treppen direkt aus dem Dorf auf dem Berg hoch... Unsere Mühen wurden mit einer guten Aussicht über die Insel belohnt.
Das Besondere an Koh Phi Phi ist, neben dem strahlend weißen Sand und dem unglaublich blauen Meer, dass es zwei natürliche Rücken an Rücken liegende Buchten gibt. Dazwischen liegt ein Dorf, wo jetzt das Leben wieder brodelt, was allerdings 2004 vom Tsunami fast vollständig weggefegt wurde. Apropos Tsunami: Es gibt überall sogenannte Tsunami-Evakuierungs-Routen, allerdings haben wir uns gefragt wie man im Falle eines Falles so schnell so weit laufen soll... Unseren Zeit auf Ko Phi Phi haben wir jedenfalls vor allem damit verbracht noch mal unsere letzten Tage der Reise so richtig schön zu entspannen, mit einem Buch am Strand und schwimmend im warmen, blauen Wasser.

Zurück in Patong haben wir noch mal etliche Stunden im Internetcafé verbracht um unseren zweiten Bericht über Australien zu schreiben und ein paar letzte Souvenirs zu besorgen. An unserem letzten Abend in Thailand haben wir übrigens endlich unseren ersten (also auch letzten) Cocktail getrunken. Das wollten wir eigentlich schon im November auf Koh Chang tun. Im Nachhinein gesehen hätten wir statt des Partyortes Patong lieber einen anderen Ort aussuchen sollen (Wibke hatte darauf spekuliert, dass hier die Auswahl an Internetcafés am größten sein dürfte..), aber es war auch ganz interessant mal so einen typischen Massenbadeort zu sehen ;-)

Am Abreisetag mussten wir Mitten in der Nacht aufstehen, um den ersten Flug nach Bangkok zu bekommen. Der nette Manager (oder Besitzer?) unseres Hotels hat gerne für uns Taxi gespielt. Die Lounge auf dem Flughafen in Phuket (ja, toll ist das, Business Class) war etwas kleiner und weniger luxuriös, aber auch hier konnte man lecker essen ;-) Dann haben wir noch mal ein paar Stunden auf dem Flughafen in Bangkok rumgehangen, bevor es nach Europa zurückging. Jasper hatte schon bei unserer Ankunft aus Australien eine Woche zuvor das Gefühl, dass die Reise eigentlich vorbei ist, und dass man genauso gut gleich nach Hause fahren könnte. Nach einem ewig langen Flug nach München (jetzt leider ohne extra Luxus) und noch einem kurzen Inlands-Hüpfer, waren wir wieder da, wo unsere Reise fünf Monate vorher begonnen hat: auf dem Flughafen Tegel in Berlin! Dort wurden wir von unseren Eltern und Wibkes Freunden Jan und Katinka erwartet. Das war echt toll!

Für die ersten Tage nach unserer Rückkehr hatten wir gleich ein paar Dinge geplant. Wir haben für unsere Eltern ein paar leckere thailändische Gerichte gezaubert, so wie wir es in Melbourne für Ric, Jen und Co getan haben. Auch hier waren alle begeistert ;-) Und da uns auch das Wetter in Berlin so freundlich begrüßt hat, konnten wir mit Wibkes alter WG gemütlich und sonnig grillen. So fühlt man sich doch gleich wieder zu Hause. Ein paar Tage später ist Jasper mit dem Zug wieder zurück in die Niederlande gefahren, so dass auch für ihn die Reise damit wirklich beendet war... :-(

Bleibt uns nur noch Euch allen für das Lesen unserer Geschichten, das Anschauen unserer Fotos und für alle Eure Reaktionen darauf zu danken. Danke für Euer Interesse!

Bis zum nächsten Reise-Weblog... irgendwann :-)
Viele liebe Grüße,
Jasper und Wibke

Gerbert

Lekker op tijd met dat laatste verhaal... Maar de cirkel is weer rond... :-)

phily

Inderdaad laat dit laatste verhaal en foto's. Maar toch nog leuk om te zien en te lezen.